Please, STOP smoking!


Bila tengok 8shared buat iklan pasal rokok, tiba2 rasa macam nak buat entry pasal rokok yang tersangatlah membahayakan kesihatan. nama je bahaya. tapi makin lama makin ramai perokok tegar ni. pfffttttt!
so, aku ingat entry kali ni nak buat kempen BERHENTI MEROKOK. actually bukan kempan mana pun. hihihihi. sebelum aku bagi tips kat korang, *macam pernah merokok pulak :) kalau korang nak amalkan segala tips yang aku nak bagi lepas ni, korang mesti ada perasaan nak berubah. bukan 10% atau 20% tapi 101%. *cehhh! macam ahli parlimen tak? 

now, balik ke pangkal cerita. ape eh? ohh. tips ye. banyak jugak tips. sebab aku rajin pegi dengar kempen berhenti merokok. tapi pergi tanpa tujuan, iye lah. ayah & adik tak merokok *in sha ALLAH sampai bila bila tak merokok aku? tak pernah terlintas pon nak merokok. iyelah. aku kan perempuan. hihihihi. tapi beware! aku pernah tengok perempuan bertudung merokok! what the fish! 

hish! ni tips nya. 

mula2 kalau korang rasa nak berhenti merokok, korang kena lah jadi mat kepoh, pergi bagitahu semua orang yang korang nak berhenti merokok. nak tau kenapa? biar nanti kalau korang rasa nak merokok balik, mesti teringat, 'hish. aku dah bagitau semua orang aku nak berhenti merokok. takkan nak merokok balik. buat malu je kalau orang kata hangat2 tahi ayam je'. selain tu, kalau korang dah bagitau, kemungkinan besar kawan2 korang tak kan pelawa korang rokok & kalau tak pun tak adalah dorang nak merokok depan korang. kalau ada jugak, better angkat kaki then takyah kawan dengan dorang. tu semua kawan jahanam.

Umm, aku paham nak berhenti tu bukan benda yang paling senang. korang pon tak yah lah semangat sangat berhenti mendadak. buatnya demam teruk nanti, sendiri jugak susah kan. kalau korang agak2 sekotak rokok untuk sehari, korang kurangkan lah pelan2. siket2 lama2 jadi bukit bukau :D

ada lagi satu. aku teringat zamn sekolah aku dulu. ada lah sorang penceramah tu, tak silap aku dari AADK kot, bagitau, kalau kita rasa gian sangat nak merokok, amek sebatang pensil, then gayakan macam rokok. nak hisap ke, hisap lah pensel tu. tapi korang kena lah ada gaya imiginasi yang sangat tinggi. 

hah. last. last. hihihi. apa kata before korang berenti merokok tu, buat kira2 bape banyak duit korang yang hangus terbakar sebab rokok. lepas tu, every month, asingkan cepat2 dari duit tu dari hasil pendapatan korang. dari duit tu, boleh lah korang meng'award'kan diri korang tu dengan barang2 yang korang suka. contoh beli henfon canggih ke, upgrade kereta ke moto ke and wateva yang korang suka lah. so, nampak lah yang tersangatlah berbaloi korang berhenti merokok.

so, banyak lah benefit kalau korang berhenti merokok tu sekarang. membazir wei merokok tu. majoriti sekarang perempuan ramai yang suka lelaki tak merokok. pada yang tak merokok tu, tolong lah support siapa2 yang nak berhenti merokok tu. 





No comments:

Post a Comment